“We hebben onze deelname aangegrepen om een aantal interne verbeteringen door te voeren en dat was heel succesvol. Onze werknemers hadden inbreng in wat ze graag aangepast wilden hebben. Iedereen had ideeën en hielp mee met de uitvoering.’’
José Bakker, Tempo Trommels & Rollen
Het openen van je deuren heeft duidelijke voordelen. We hebben er eerder een artikel over geschreven. Er zijn echter meer resultaten mogelijk waar je zelf misschien niet 1-2-3 aan dacht.
Het is bijvoorbeeld verfrissend voor sommige medewerkers om met bezoekers te praten die nieuwsgierig zijn naar hun werk. Wellicht kom je erachter dat iemand heel duidelijk kan uitleggen hoe iets werkt. Dat is handig wanneer klanten vragen hebben. En misschien komt die medewerker erachter dat hij of zij dat eigenlijk wel heel leuk vindt.
Hieronder hebben we een aantal van de meest opvallende voorbeelden voor je op een rijtje gezet.
Directe feedback
Bij het presenteren van je dienstverlening of producten kun je om directe feedback vragen. Snappen bezoekers je verhaal? Kunnen ze verbeterpunten geven? Als de bezoekers geen directe relatie met jouw werkveld hebben is de kans op verrassende feedback erg groot.
Nieuwe mogelijkheden
Vraag naar het verhaal achter de bezoeker. Waarom staat iemand bij je op de stoep? Hoe zien zij jouw markt en vooral: welke mogelijkheden zien zij? Misschien ben je een productiebedrijf waar vooral vakmensen werken. Waarom staat er een data-scientist op de stoep? Ziet hij of zij een kans waar jij dat nog niet ziet? Durf door te vragen.
Nieuwe partners
Werk je al jaren samen met dezelfde leveranciers? Denk je ook wel eens na over nieuwe partners? Niet om de huidige te vervangen, maar om je propositie te versterken of verbreden. Als partners dezelfde visie hebben kan er iets moois ontstaan.
Verbeteren van je branding
Vraag naar het beeld dat bezoekers van je hebben. Liefst voor – én nadat ze bij je langs geweest zijn. Komt je verhaal goed uit de verf, snappen ze wat je doet? Zijn er elementen die je kunt verbeteren?
Maatschappelijk betrokken ondernemen
Je deuren open zetten is een uitnodiging naar je directe omgeving. Jouw bedrijf is een belangrijk onderdeel van die omgeving. Wanneer je graag ‘je steentje bijdraagt’, is het goed om te onderzoeken waar jouw omgeving behoefte aan heeft.
Media aandacht
Steek je veel tijd en aandacht in het organiseren van je open dag(en)? Dan zou je kunnen overwegen om een persbericht uit te sturen naar (lokale) media. Dat kan de regionale krant zijn, maar denk ook aan vakbladen.
Wij geloven dat het openen van je deuren kan zorgen voor onverwachte en verrassende resultaten. Soms direct, meestal indirect. Misschien golft je gepensioneerde buurman wel met die ene investeerder die je maar niet te pakken krijgt. Of zoekt het bedrijf van de moeder van je snuffelstagiaire een nieuwe partner. Je weet het niet.
Doe mee!
Nog nooit meegedaan met de Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen? Dan is dit je kans om erachter te komen waar jouw verborgen resultaten zitten.